Mało kto wie, że układ przeniesienia napędu w Skodzie Fabii S2000 (i w "Pugu" 207 S2000) jest dość nietypowy. Z sekwencyjnej skrzyni biegów moment obrotowy trafia do przedniej i tylnej osi – połączone są one ze sobą… na sztywno, bez pośrednictwa mechanizmu różnicowego i bez możliwości rozłączenia (poza momentem użycia hamulca ręcznego).
W klasie S2000 znajdziemy też modele wykorzystujące trzeci dyferencjał (np. Fiat Grande Punto S2000). Osiowe dyferencjały wyposażone są w blokady. Zgodnie z przepisami nie są one aktywne, ale mają mnóstwo ustawień – możliwych do przygotowania przed rajdem lub do zmiany podczas przerwy serwisowej.
Układ "na sztywno" wcale nie jest awaryjny, wymaga tylko przestrzegania zaleceń serwisowych (np wymiana wszystkich półosi co 1200 km "oesowych"), zapewnia natomiast rewelacyjną trakcję na luźnych nawierzchniach, spore oszczędności na masie :?
Komentarz